tisdag, januari 23

Klarsynthet

Togge förnekar sina problem! Vid vår dagliga morgonpromenad försökte jag försiktig förhöra mig om huruvida han tyckte vi gjort några framsteg i vår pratkur. Han svarade med terriersk tystnad. Efter fler, lite mer ihärdiga, framstötar lät han mig veta att, jo, de var trevliga. Det är alltid trevligt att prata med dig, Frippe, men mer är det inte. Jag erinrade honom om målet med vår överenskommelse och att han själv varit delaktig i detta beslut. Han surnade till. En lång tystnad inföll. Efter en bra stund lät han mig mumlande förstå att jag, jag! var blind för mina problem, inte han! Nu surnade jag till och talade med hög röst om för honom hur blind jag ansåg att jag var.
- Blind, Togge, blind! Jag ska tala om för dig hur blind jag är. En molnfri dag kan jag se solen, och den befinner sig 150 miljoner km bort!

Efter det var han tyst!

Inga kommentarer: